Friday, May 22, 2009

rumput Vs pokok

Hidup ini kerap membawa kita ke persimpangan dan kita dituntut untuk buat pilihan. Kadangkala nampaknya kita yang menentukan hala tuju kita tetapi kebanyakan kali situasi nampaknya terbalik. Misalnya senang untuk menyatakan kepada diri kita bahawa kita wajar henti bersedih...kesudahannya kita bertambah sedih! Hentikan pemikiran kita tentang si dia yang pengkhianat, namun akhirnya hati kita yang kian terguris! Sama juga dengan diriku kini...ku ingin jadi serumpun rumput di tepi jalan. Tiada siapa yang beriku perhatian..ku idam akan hidupku yang serba ringkas. Namun, ku tetap dijadikan sepohon pokok! Banyak juga anak remaja pernah berteduh di bawah pokok ni...tak salahkan? Masalahnya ku kan jadi tumpuan burung hantu, burung gagak, ular...diserang, disakiti, dirosakkan...ini bukan kehendak hatiku untuk menjadi sepohon pokok...sejakku berpindah keluar dari bumi keyalang telahku janji pada diriku untuk menjadi serumpun rumput...dah cukup sengsara menjadi sepohon pokok di halaman St Columba...ku betul-betul ingin hidup aman dan bebas daripada hasad dengki dan dendam yang tiada kesudahan...namun kata-kata Ms Teh, bekas kaunselor St Columba terngiang-ngiang kembali dalam telingaku...dia begitu pasti tatkala mengatakan padaku bahawa ku tidak mungkin menjadi serumpun rumput walau ke manapun ku bawa diriku! Ku tak berniat untuk mengancam apatah lagi merampas kedudukan mana-mana pihak...kenapa harusku kau anggap sebagai musuh ketatmu? Pernah seorang anak buahku memberitahuku...menurutnya orang yang tulus tidak akan berjaya malah akan dimusnahkan musuh yang tidak diundang...adat hidup kononnya...masih ku ingat akan jawapanku...ku katakan bahawa kita wajar gunakan kebijaksanaan untuk mengecapi kejayaan lantas melindungi diri kita daripada serangan musuh...bukannya kelicikan...walaupun ku masih sentiasa menjadi buruan musuh yang tak diundang, namun ku tetap percaya akan prinsip ketulusan dan keikhlasan jiwa...memang bukan pilihanku untuk menjadi sepohon pokok tapi ditakdirkan-Nya...ku benci akan hidup glamour tetapi itulah kehidupan yang akan mengiringiku...alangkah bahagianya untuk hidup bebas dan tidak diberikan perhatian oleh sesiapa...bagai rumput yang tumbuh di tepi jalan....

4 comments:

lynn-w said...

saya juga percaya akan prinsip ketulusan dan keikhlasan jiwa.

ms yeoh, sorrie if my bm sounds really weird! ahaha. it's been so long since i typed or even spoke in it. but i really miss the time i learn under you.

what's wrong with being a tree? a tree that give shades to people, even though sometimes it is being harmed, it will not be shaken because it is rooted deep in the ground. No matter what happens in the environment, because it is rooted deep into the ground, at the end of the day, it'll still survive and be strong! ^^

mandye said...

hey ms yeoh!!

i have to agree with lynn-w

and if God is for us, who can be against us?? keep trusting the Lord..

the world is filled with lots of people that are cruel, mean, hurtful, jealous of other people's achievements.. and till the day that they die some of them still behave like that.. it's their way of living their life since they're not satisfied with other people's kejayaan..

dont worry.. at the end of the day, the truth will be proven.. yang benar tetap akan benar..

God gives us courage to live each day for Him.. and once u lived for Him, no one can stomp u down; no one can make u feel inferior; no one can make u feel bad about urself..

there's this quote by Eleanor Roosevelt,
" no one can make u inferior without ur consent"
--tiada sesiapa pun boleh merendahkan diri sendiri tanpa kebenaran anda..

i'm proud of u Ms Yeoh! just continue to keep up the good work u've always done.. jiayou too!!

^SpRInG^ said...

dalam permainan kad, biasanya kita tidak dapat menduga kad yang akan kita terima, apatah lagi mengubah kad tersebut. Namun, yang dapat kita ubah ialah gaya permainan kita.

"You cannot change the card dealt to you, but you can change the way you play them"

- billy

李伟 said...

hi~
ms yeoh..
song han here..
i saw tis rumput vs pokok..
well..
i quite understand ur condition..
mayb i juz been the "victim" b4..
haha..
juz let it be la..
i juz trust tis..
hehe..
_ur student-LSH